ID-nummer | 8897 |
Skibsnavn | ESBJERG |
Kend.bogstav. | NHFQ / OXCE |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Motorskib |
Brugstype | PA |
BRT | 2762 |
NRT | 1553 |
DW | 1200 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 5074513 |
Byg.nr. | 0186 |
Byg.år | 1929 |
Værft | Helsingør Jernskibs- & Maskinbyggeri A/S. Afløb 1929-01-23. Afleveret 1929-04-21. |
Byg.by | Helsingør |
Byg.land | Danmark |
Dimension | 306,3 x 44,2 x 25,9 / 29,3 feet (kend.) Lgd.o.a. 324,0 feet. |
Maskine | Diesel 4250 iHK B&W 2 stk. 6-cyl. 4SA motorer til 2 skruer. |
Teknik | Fart 14,5 - 15,5 knob. 3 dæk, awningdæk type. 132 som 1-klasses pax. + 88 pax på 3. kl. |
Person-info | - |
Reg.by | Esbjerg |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | KÜRASSIER (WW2) |
Rederi | B. til DFDS, København. |
Rederi før - efter | Overt. 1944-01-20 af Besættelsesmagten og ført til Bremerhaven, næ. KÜRASSIER. Tilbagelev. 1945-07-22, men under hjembugsering minesprængt 1945-07-25 ved Stevns. Bjærget 1946-08-01 og solgt 1947 til Compania Trasmediterranea, Madrid, og næ. til CIUDAD DE IBIZA. Oph. 1978-12-00 i Villanueva y Geltru. |
Referencer | ORG-N. Årbog 1982-06. Årbog 2008-02. FEN-04-0461. H2. F2. |
H&S registr. | SR-foto 1995:0408 + 2000:0055 + 2000:0056. |
Bemærkninger | (ELI) (Fred.) Som vrag påsejlet af ODIN (ID 7226). Efter bjærgning i 1946 genopbygning og fortsat drift i Spanien. Oph. 1978-11-00 i Valencia. (BOG) Årbog 1982 p.104, 116: Om bygningen. (BOG) Årbog 2008 p.23: Hjemturen fra Tyskland efter WW2, minesprængt, genopbygget efter salg til Italien. (Mir.) (Krigsforlis) nr.641. (Søulyk.) 1945 nr.107. |
Tidligste år | 1929 |
Seneste år | 1978 |