Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. - Sam-kode - Rig-Maskine Dampskib / hjulskib Brugstype PA
BRT - NRT 66 DW - Klstr. 33
BT - NT - IMO - Byg.nr. -
Byg.år 1844 Værft Skibsbygmester J. Kruse. Afløb 1843-10-12. Afleveret 1844-01-01. Byg.by Korsør Byg.land Danmark
Dimension Dimensioner ikke fremfundet. Maskine Dampmaskine 60 nHK, 2 stk. engelske maskiner.
TeknikMat. kravel a træ. 1 dæk.
Person-infoKaptajn Jespersen 1845-1858 eller 1859. Kaptajn K. Petersen 1860-1862.
Reg.by Korsør / Kastrup Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi B. til Bestyrelsen for Korsør - Nyborg forenede Færgelaug, Korsør. Overt. 1856-04-01 af Postvæsenet for ruten Korsør - Nyborg. Rederi
før - efter
Solgt 1859 på auktion til Martin Petersen, Kastrup. Udslettet af registret 1865.
ReferencerP&T. ORG-N. H&S registr.-
Bemærkninger(ELI) (Dampflåde 1842-66) Nævnes til 1865 hjs. Kastrup. (H-ør avis) 1843-10-18 + -10-20: Købmand J. Kruse bygger nyt kobberforhudet dampskib til Storebæltsoverfarten. + 1843-10-20 Dampmaskine fra England ankommet. (H-ør avis) 1844-02-19: Krydser Storebælt på 1 time 45 min., mens MERCURIUS bruger 2 timer. (Flyverposten) 1856-02-18: Under reparation under isvinteren. (Nyborg avis) 1856-02-14: Do. (TfS) 1856 p.44: Kritik af skibet spec. under isforhold. (Prior) p.54: Detaljer. (Fred.) Stadig i drift 1864. (ID3484) p.96: Data og kilder. (H'ør Avis) 1849-05-24: Under navnet KRONPRINSEN note om havari i Lillebælt, så post fra Fredericia blev forsinket.
Tidligste år
 
1844 Seneste år
 
1865