Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. OYRH Sam-kode - Rig-Maskine Dampskib Brugstype LST
BRT 2190 NRT 1264 DW 3400 + kul Klstr. -
BT - NT - IMO 1145481 Byg.nr. 1091
Byg.år 1920 Værft Swan, Hunter & Wigham Richardson. Afløb 1920-02-02. Afleveret 1920-04-00. Byg.by Newcastle Byg.land England
Dimension 285,6 x 41,5 x 19,9 / 23,3 feet (kend.) Maskine Dampmaskine 1250 iHK triple expansion type fra værftet.
Teknik1 dæk.
Person-info-
Reg.by København Reg.land Danmark Omdøbt fra ELPHINSTON (UK) Omdøbt til -
Rederi B. til The Shipping Controller, London. Senere andre ejere inden indfl., se bemærkninger. Indfl. 1936 til Jutlandia D/S A/S, København og næ. til INGER TOFT. Rederi
før - efter
Overtaget 1940-04-00 af Ministry of War Transport, London, og sat i management hos Chine Shipping Co. Ltd., Cardiff. Lå sidst i april 1940 i Methil. Forlist 1945-03-16 på rejse fra Reykjavik til England i konvoj RU.156. Sænket med torpedo fra ubåd U-722 i Little Minch på Skotlands vestkyst. Besætning reddet af Royal Navy fregat.
ReferencerÅrbog 1999-04. Årbog 2012-03. U2. F2. H&S registr.-
Bemærkninger(JM) Kontraheret under WW1 af The Shipping Controller, London, men ikke overtaget. Skibstypen var et af WW1-standardskibene. Købt af Sigvald Bergesen i Stavanger, navngivet LANGFOND. Fra 1921 ejer Seed Shipping, Newcastle, som PHYLLIS SEED, fra 1922 som VAN DYCK ejet af Comptoir Charbonnier Maritime i Antwerpen. Fra 1925 ejet af James Cormack, Leith, som ELPHINSTON. Derefter indfl. til Jutlandia. Optræder i årbogen 2012 p.40. Dansk sømand mønstret 1945 under torpederingen. (Fred.) Torpederet 1945-03-16 i Atlanterhavet på rejse Reykjavik til England i konvoj. Ramt af torpedo fra U-722. Alle besætningsmedlemmer bjærget af kovojeskorten. + Årbog 1999 p.115, 124: Om forliset. (Tortzen1) Krigshistorie 3:5. (Krigsforlis) nr.585. (Søulyk.) 1945 nr.164. Forlisposition 4 sm W3/4 N for Ness Point.
Tidligste år
 
1920 Seneste år
 
1945