Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NCHL / OXXD Sam-kode BOG-00165 Rig-Maskine Dampskib Brugstype LST
BRT 2471 NRT 1531 DW 2146 + 174 Klstr. -
BT - NT - IMO 1167545 Byg.nr. 0080
Byg.år 1903 Værft R. Stephenson & Co. Afløb 1903-03-03. Afleveret 1903-07-00. Byg.by Hebburn / Newcastle Byg.land England
Dimension 290,5 x 40,0 x 25,6 / 28,9 feet (kend.) Lgd.oa. 304,8 feet. Maskine Dampmaskine 2110 iHK triple expansion type.
TeknikFart 12 knob. 2 dæk awningdæk type. 2 master. Kølemaskineri.
Person-infoBesætning 15 dæk, 16 maskinen, 4 restaurant.
Reg.by København Reg.land Danmark Omdøbt fra IRKUTSK Omdøbt til DAGMAR I (UK)
Rederi Solgt 1920-01-00 A. til DFDS, København, og næ. til DAGMAR (NCHL / OXXD) Rederi
før - efter
Overt. 1940-05-13 af Ministry of War Transport, London, og næ. DAGMAR I. Lå sidst i april 1940 i Manchester. Forlist 1941-02-09 vest for Vincent, sænket af tyske fly med bomber.
ReferencerÅrbog 1999-04. FEN-04-0445. U2. F2. H&S registr.SR-foto.
BemærkningerOptræder i årbog 1999 p.113, 121. (Fred.) Skibet var ejet 5 dage af Privatbanken 1910. Forlist 200 mil W af Cap Vincent af fly med bomber. 1 dansk og 4 englændere omkom. (Mir.) (Tortzen1-4) Krigshistorie. (Krigsforlis) nr.120. (Søulyk.) 1946 nr.28-II.
Tidligste år
 
1920 Seneste år
 
1941
Reference : Foto af DAGMAR (III)

Historik for skibets omdøbning

År Skibsnavn Kendings-
bogstaver
Rederi
1903 - 1920 IRKUTSK NRLV B. til Russisch Überseeische Dampfschiffs-Gesel. Courier, Riga, datterselskab af DFDS. Senere overt. af Gebr. Lassmann, Moskva også et DFDS selskab. Solgt 1910-12-09 R. til Helmsig & Grimm, Riga, og næ. til IMPERATOR NICOLAI .
1920 - 1941 NCHL / OXXD Solgt 1920-01-00 A. til DFDS, København, og næ. til DAGMAR (NCHL / OXXD)