Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. NFBM / OYBQ Sam-kode - Rig-Maskine Dampskib Brugstype LST
BRT 844 NRT 488 DW 1323 + 77 Klstr. -
BT - NT - IMO 1167450 Byg.nr. 0064
Byg.år 1922 Værft N.V. Werf Zeeland. Afløb 1922-04-12. Afleveret 1922-10-26. Byg.by Hansweert Byg.land Holland
Dimension 212,9 x 31,4 x 13,2 / 16,1 feet (kend.) Maskine Dampmaskine 480 iHK triple expansion type fra Mij. Delftshaven.
Teknik1 dæk.
Person-info-
Reg.by Esbjerg Reg.land Danmark Omdøbt fra LEONORA (Hol.) Omdøbt til -
Rederi kontraheret af JL. Overt. inden aflev. af værftet og næ. til LEONORA. Indfl. 1923-05-25 R. til JL, Esbjerg, og næ. til DAGMAR. Rederi
før - efter
Overt. 1940-04-09 liggende i Glasgow af Ministry of War Transport, London, næ. til DAGMAR II, management hos Wm. Robertson, Glasgow. Lå sidst i april 1940 i Glasgow. Forlist 1941-06-09, sænket i Kanalen af bombning fra fly.
ReferencerÅrbog 1999-04. U2. F2. H&S registr.-
BemærkningerOptræder i årbog 1999 p. 114 + 122. (Fred.) Inden afleveringen overtaget af værftet som S/S LEONORA med management hos J.H. Jensen, Flensborg. Forlist 1941-06-09 i Engelske Kanal efter bombning fra tyske fly. Skibet var i en konvoj, men sakkede agterud og blev to gange angrebet med bomber fra tyske fly. Anden gang ramt midtskibs og fik lækage over og under vand samt brand midtskibs. 3 omkom, 1. mester af brandsår efter skoldning, 2. mester dræbt af bomben på sit kammer, donkeymanden indebrændte på dørkpladsen. Kaptajn Bantz fik kugle gennem armen, overlevede. (Tortzen1-3) Krigshistorie. (Krigsforlis) nr.156. Forlisposition 7 sm fra Anvil Point fyr. (Søulyk.) 1946 nr.29-II.
Tidligste år
 
1920 Seneste år
 
1941
Reference : Foto af DAGMAR (II)