ID-nummer | 9145 |
Skibsnavn | DAN |
Kend.bogstav. | NCWT / OXRS |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Dampskib / motorskib |
Brugstype | PA |
BRT | 799 / 777 |
NRT | 309 / 225 |
DW | 180 + 30 / 320 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 5085859 |
Byg.nr. | 0137 |
Byg.år | 1921 |
Værft | Orlogsværftet. Afløb 1921-01-25. Afleveret 1921-08-30. |
Byg.by | København |
Byg.land | Danmark |
Dimension | 222,9 x 34,5 x 14,1 feet (kend.) |
Maskine | Dampmaskine, 1160 iHK 2 maskiner triple expansion typen af værftets type. Instal. 1951 diesel B&W 1860 iHK 2 stk. motorer. |
Teknik | Fart 10,5 knob. 1 dæk, 1000 pax., jernbanespor 66 meter, 6 jernbanevogne. Efter 1951 Fart 11,5 knob, skrue for og agter og 950 pax, 6 jernbanevogne og 10 biler eller alene 45 biler. |
Person-info | - |
Reg.by | Fredericia / Helsingør |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til DSB, København for ruten over Lillebælt, efter 1935 på Helsingørruten. |
Rederi før - efter | Havari 1942-10-09 ved minesprængning ud for Helsingør. Omb. 1951-11-21 til motorskib på Nakskov Skibsværft. Omb. mindre i 1961-10-01 på Svendborg Skibsværft. Solgt 1974-02-20 R. til Persöner A/B, Ystad, og typeændret til PRAM. |
Referencer | DSB. CASSE K-01. Årbog 1967-08. FEN-05-0678. REG-02-0515. H2. B2. ORG-N. |
H&S registr. | H&S 1996:5101. SR-foto. |
Bemærkninger | (H&S 1996:5101 = CASSE K-01) Generalarrangement efter 1937 og efter 1952. (Fred.) Minesprængt 1942-10-09 ved Helsingør og repareret. Omb. 1951 på Nakskov Skibsværft. Nye mål: 777 BRT, 225 NRT, 320 / 374 DWt. Omb. 1961 på Svendborg Skibsværft, hvor vingedæk bl.a. blev overdækkede. (BOG) Årbog 1967 p.168 Om H-H-overfarten. (Tortzen4) Krigshistorie. (Krigsforlis) nr.303. Havareret ved minesprængning. (Søulyk.) 1942 nr.65. (REG-02-0515. Yderligere data om ejerforhold. |
Tidligste år | 1921 |
Seneste år | 1974 |