ID-nummer | 9324 |
Skibsnavn | NORDSØEN |
Kend.bogstav. | GRCJ / NJTB / OUEK |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Dampskib |
Brugstype | INSP |
BRT | 150 |
NRT | 57 |
DW | 268 depl. |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 37506 |
Byg.nr. | 0072 |
Byg.år | 1898 |
Værft | Helsingør Jernskibs- & Maskinbyggeri A/S. Afleveret 1898-09-01. |
Byg.by | Helsingør |
Byg.land | Danmark |
Dimension | 88,6 x 19,6 x 10,4 feet (kend.) (Fred.)
32,68 x 5,93 x 2,73 meter (Flg.) 1930. |
Maskine | Dampmaskine 260 iHK triple expansion maskine af værftets type. |
Teknik | Fart 9 knob, fyrtransportskib. |
Person-info | - |
Reg.by | Esbjerg |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til Marineministeriet for Fyr- & Vagervæsenet, København. |
Rederi før - efter | Omb. på et tidspunkt. Forlist 1949-12-12 efter grundstødning ved Stevns. |
Referencer | Årbog 1960-08. HSM R-46. |
H&S registr. | H&S 1992:0353. H&S 1996:3072. |
Bemærkninger | Optræder i årbog 1960 p.122. (H&S 1996:3072) HSM-karton: Konstruktionstegninger ca. 38 stk. (Fred.) Omb. på et tidspunkt til 151 BRT, 56 NRT, 36 + 22 DWt, 108,5 x 19,6 x 9,8 feet. Forlist 1949-12-10 på rejse fra København til Masnedø med et slæb. Under opankring ved Stevns under storm sprængtes ankerkæderne, og NORDSØEN gik i drift. Gik på grund ved Hellehave Fyr og senere ud for Prerow på Tysklands nordkyst. Skibet blev vrag. (Flg.) 1930. (H&S 1992:0353 = HSM R-46) Middelspantplan. |
Tidligste år | 1898 |
Seneste år | 1949 |