ID-nummer | 9343 |
Skibsnavn | INDIEN |
Kend.bogstav. | NQJV |
Sam-kode | SAM-0995 |
Rig-Maskine | Dampskib |
Brugstype | LST |
BRT | 5549 / 4199 |
NRT | 3614 / 1699 |
DW | 5803 + 797 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 5601908 |
Byg.nr. | 0211 |
Byg.år | 1902 |
Værft | Flensburger Schiffsbau Gesellschaft. Afløb 1902-02-15. Afleveret 1902-07-19. |
Byg.by | Flensborg |
Byg.land | Tyskland |
Dimension | 389,7 x 49,2 x 24,6 / 32,7 feet (kend.) |
Maskine | Dampmaskine 450 nHK 240 iHK triple expansion maskine af værftets type. |
Teknik | 3 dæk, awningdæk type. |
Person-info | Kaptajn A. Vibe-Kierulff, Kbh. 1918 til forliset, omkom. |
Reg.by | København |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | LIVONIA (Rus.) |
Omdøbt til | - |
Rederi | Overt. 1907-07-23 R. af EAC, København, og næ. til INDIEN - NQJV. |
Rederi før - efter | Solgt 1916-01-05 A. til Orient D/S A/S, København, uden næ. Forlist 1918-03-31 i Atlanten, sænket af tysk ubåd U-152. |
Referencer | F1. EAC K-064. EAC K-065. Årbog 1983-08. Årbog 1999-02. Årbog 2009-05. KOP-1. |
H&S registr. | - |
Bemærkninger | (ELI) (Dansk navigatør Tidende) 1902-06-00 Om levering. Både til kul og olie. (Viborg Stiftstid.) 1903-10-03: Om disciplin om bord. (Fred.) Skibets skrue var løs 1918-02-25 i Atlanten, og skibet drev om i 12 dage i dårligt vejr. Skruen derefter repareret og gik 03-28 for langsom fart mod Horta. Blev nær Azorerne sænket med kanonild af tysk ubåd U-152. Alle gik i fire redningsbåde. Båd nr. 2 kom til Ilha da Terceira med 9 mand. De 3 både hørtes intet fra. 29 mand omkom. (BOG) Årbog 1983 p.113. + Årbog 1999 p.55. + Årbog 2009 p.76f. (Mir.) Forlisposition 40.40 N og 028.18 W. (Vikingen) 1935 nr.4 p.3ff. (Krigsforlis 1914-1918) nr.232: Forlisets søforhør optrykt med alle navne. |
Tidligste år | 1907 |
Seneste år | 1918 |