Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. - Sam-kode - Rig-Maskine Fregatskib Brugstype LST
BRT - NRT - DW - Klstr. 198
BT - NT - IMO - Byg.nr. -
Byg.år 1783 Værft Petersværft ved Peter Johansen, konstruktør og skibsbygmester Christian Høyer. Byg.by Kalvehave Byg.land Danmark
Dimension 125 x 29-6 x 15 fod. Maskine Sejl. Fregatskibsrigning.
TeknikMat. kravel af træ, 1 dæk, 3 master.
Person-infoKaptajn Claus Petersen, 1784, 1786. Peter Norden Sølling var overstyrmand 1784. Kaptajn Jens Albertsen, 1788. Kaptajn Carl Schultz, 1794.
Reg.by København Reg.land Danmark Omdøbt fra - Omdøbt til -
Rederi Købt 1784 til Asiatisk Kompagni, København. Rederi
før - efter
Forlist 1797 i Ostindien efter kæntring.
ReferencerHanP. ORG-N. Årbog 1985-03. H&S registr.H&S K.695.
Bemærkninger(ELI) (Add. 216,4o) København 1784 nr. 58 + (Add. 217,4o) 1789 nr. 143: Detaljer. (R.A. Stat. Tab. over Skibsfarten .. i Danmark og Norge 1746-96) 1790 nr. 9 + 1793 nr. 2 + 1795 nr. 2 + 1796 nr. 2: Do. (St.A. Kbhn. prot.pap.) 1794: Do. (St.A.Kbh.) 1795: Do. (R.A. As.Komp. skibsprot.) flere prot. nr. lig Klem-1 p.243. (Klem-1) p.242: Rejser til Ostindien 1784, 1786, 1788, 1791, 1794, 1795. Forlist ved kæntring 1797 i Ostindien, 5 mand omkom. Kaptajn købte andet skib, som fik samme navn ID 9409. (Deuntzer) p.18: Do. (Bombebøssen) p.5: P. Norden Sølling blev premierløjtnant 1783-12-17 og fik lovning på hyren som overstyrmand på rejsen i 1784-1786. (Rasch + Sveistrup 1948) p.308. (H&S K.695 = HanP-3) Tegning af skibet af Jacob Petersen. (BOG) Årbog 1985 p.38f.
Tidligste år
 
1783 Seneste år
 
1797