ID-nummer | 9425 |
Skibsnavn | PRINSESSE MARIE |
Kend.bogstav. | NMBC |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Dampskib |
Brugstype | LST |
BRT | 5416 |
NRT | 3518 |
DW | 5900 + 800 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 5601907 |
Byg.nr. | 0387 |
Byg.år | 1902 |
Værft | Howaldtswerke. Afløb 1902-05-15. Afleveret 1902-09-02. |
Byg.by | Kiel |
Byg.land | Tyskland |
Dimension | 400,6 x 49,4 x 24,5 / 31,9 feet (kend.) |
Maskine | Dampmaskine 430 nHK, 2200 iHK triple expansion type af værftets, oliefyret. |
Teknik | Fart 11 knob. 3 dæk, awningdæk type, 5 luger, et antal passagerer. |
Person-info | Kaptajn Ingemann, 1902 (til forliset). |
Reg.by | København |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | - |
Rederi | B. til EAC, København. |
Rederi før - efter | Forlist 1905-06-22, sænket i Kinasøen af russisk krigsskib med kanoner og miner i skibet. |
Referencer | EAC K-134. EAC K-158. FEN-06-0916. ORG-N. |
H&S registr. | H&S 1996:5246. |
Bemærkninger | (ELI) (Dansk Navigatør Tidende) 1902-06: Søsætningsnote. (Søulyk.) 1904 p.80: Kollision 1904-06-29 i Shanghai. (Søulyk.) 1905 p.20: Skudt i sænk 1905-06-22 på 13-57 n og 113-15 e. (Fred.) p.498: Data. Besætningen sat i land i Batavia 1905-07-29. (H&S 1996:5246 = EAC K-134 + K-158) Specifikationshæfte for skibets bygning samt tegninger oprindeligt i ØK's arkiv. (Mir.) (FEN-06-0916) Notits med billede efter russiske krydser TEREK borede skibet i sænk. (StD-3) p.8. |
Tidligste år | 1902 |
Seneste år | 1905 |