ID-nummer | 9462 |
Skibsnavn | CATHAY |
Kend.bogstav. | NQFG |
Sam-kode | SAM-0660 |
Rig-Maskine | Dampskib |
Brugstype | LST |
BRT | 4112 / 4076 |
NRT | 2648 / 2596 |
DW | 5545 + 755 / 6935 |
Klstr. | - |
BT | - |
NT | - |
IMO | 5601085 |
Byg.nr. | 0156 |
Byg.år | 1898 |
Værft | Ramage & Ferguson. Afløb 1898-05-07. Aflevering 1898-07-00. |
Byg.by | Leith |
Byg.land | Skotland |
Dimension | 368,9 x 46,6 x 18,5 / 26,4 feet (kend.). |
Maskine | Dampmaskine 327 nHK, 1800 iHK, triple expansion maskine af værftets type. |
Teknik | Mat. stål, 2 dæk, spardæk type, 2 master, 4 luger. |
Person-info | Kaptajn H.H.S. Kruuse, 1915 til forliset. |
Reg.by | København |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | KITAI (Ru.) |
Omdøbt til | - |
Rederi | Indfl. 1907-04-18 R. fra Russian EAC til EAC, København, og næ. til CATHAY. |
Rederi før - efter | Forlist 1915-05-05 på rejse fra Århus til Newcastle og til Østen. Efter afgnag fra Newcastle minesprængt ved North Goodwin fyrskib. |
Referencer | EAC K-033. FEN-06-0900. F1. KOP-1. |
H&S registr. | H&S 1996:5151. SR-foto. |
Bemærkninger | (H&S 1996:5151) Tegninger fra tidligere ØKs arkiv. (Fred.) Tilbagekøbt til EAC 1907 og næ. til CATHAY igen. Forlist 1915-05-05 på rejse fra Newcastle til Østen ved North Goodwin fyrskibet ved minesprængning. Besætning gik i egne både og sejlede mod fyrskibet, i hvis nærhed de efter 3 timer blev optaget af engelsk patruljebåd S/S HAMILTON og senere landsat i Ramsgate. |
Tidligste år | 1907 |
Seneste år | 1915 |