Detaljerede oplysninger om skibet:

            

Søge ord :  
ID-nummer Skibsnavn
Kend.bogstav. - Sam-kode - Rig-Maskine Dampskib / hjulskib Brugstype PA
BRT 74 / 78 NRT - DW - Klstr. 37
BT - NT - IMO - Byg.nr. -
Byg.år 1823 Værft S. Rankin. Byg.by Leith Byg.land Skotland
Dimension 100,7 x 16,4 x 9,25 feet (psolar). 100 x 22 x 7 feet (Fred.). Maskine Dampmaskine 48 nHK, 2 maskiner, balancemaskiner. Fra 1831 52 nHK.
TeknikMat. træ.
Person-info-
Reg.by København Reg.land Danmark Omdøbt fra QUENTIN DURWARD (UK) Omdøbt til -
Rederi B. til Ogilvie & G. Chrichton og senere Leith & Dundee Steam Packet Co., Leith som QUENTIN DURWARD. Solgt 1827 til The Brighton Co for Packet Trade. Indfl. 1827-06-12, skøde, til Danske Flåde / Kaptajn i Flåden Lauritz Christensen, og næ. til DANIA. Rederi
før - efter
Fart i Danmark 1827-1836 København - provinsen. Solgt 1828-01-28 til I/S ved grosserer Mathias Wilhelm Sass, København, som BR. med 1/3 part. Rederne fik monopol 1836 på ruten Kalundborg-Samsø-Århus, og skibet blev indsat på ruten. Oph. 1841 i København hos N.C. Hwiid. Attest og anmeldelse ved Havnekontrollør Muus og Skibsbygger E.P. Bonnesen. Maskineri udtaget og benyttet i H/S CHRISTIAN VIII.
ReferencerÅrbog 1944-03. Årbog 1945-10. Årbog 1974-02. Årbog 1981-19. H&S registr.-
BemærkningerOptræder i årbog 1944 p. 32, 56, 58, 65. (BOG) Årbog 1945 p.164. Nogen usikkerhed om genopbygning af skrog eller flytning af maskineri til CHRISTIAN VIII. (Fred.) (BOG) Årbog 1974 p.12, sammenligning med H/S MERCURIUS. (BOG) Årbog 1981 p.221, udflugt 1829 Kbh. til Flensborg. (Helsingør Kommunes Museer 2014) p.89: Anfører købt i England 1825 af M.F. von Würden, Frederiksværk. (MunchausIII) p.89.
Tidligste år
 
1824 Seneste år
 
1841