| ID-nummer | 9560 |
Skibsnavn | HELSINGØR |
| Kend.bogstav. | NTSL |
Sam-kode | - |
Rig-Maskine | Dampskib |
Brugstype | LST |
| BRT | 1080,59 |
NRT | 774,46 |
DW | 1320 |
Klstr. | - |
| BT | - |
NT | - |
IMO | 5609085 |
Byg.nr. | 0001 |
| Byg.år | 1883 |
Værft | Helsingør Jernskibs- & Maskinbyggeri A/S. Afløb 1883-07-05. Afleveret 1883-11-09. Bilbrev 1883-08-22. |
Byg.by | Helsingør |
Byg.land | Danmark |
| Dimension | 212,4 x 26,8 x 14,6 / 21,5 fod (kend.) |
Maskine | Dampmaskine 110 nHK, 500 iHK, 2-cyl. compoundmaskine af værftets type. + Sejl, skonnertrigning |
| Teknik | Fart 11,75 knob. 1 dæk, 1 overdæk = spardæk type, mat. klink af jern. 3 lastrum, 3 luger. |
| Person-info | Besætning 3 styrmænd, 6 matroser, 2 mestre, 4 fyrbødere, 2 i catering. |
| Reg.by | Helsingør |
Reg.land | Danmark |
Omdøbt fra | - |
Omdøbt til | - |
| Rederi | B. til Helsingørske D/S A/S, Helsingør. |
Rederi før - efter | Forlist 1893-01-15 ved Longsand Fyrskib efter lastforskydning og kæntring. |
| Referencer | ORG-N. Årbog 1982-06. Årbog 1997-02. HSM R-06. |
H&S registr. | H&S 1996:3001. H&S 2009:0060. |
| Bemærkninger | (StD-3) p.235: Under værftets historie. (Fred.) Forlist 1893-01-15 på rejse fra Ghent til Dundee, hvor skibet kæntrede efter lastforskydning nær ved Longsand fyrskib. Besætning bjærgede sig over på fyrskibet. (HSM) 1949 hft. 2: omslag: Detaljer. (Søulyk.) 1893 p.4: Kæntret 1893-01-15 og sunket i Nordsøen. (Vikingen) 1936 hft. 12 p.13ff: Om forliset. (H&S 1996:3001 = HSM R-06) Middelspantplan. (HSM-karton) ca. 24 tegninger. (BOG) Årbog 1982 p.88f. + Årbog 1997 p.6, 9. (H&S 2009:0060) Specifikation til byg.nr.1 original. |
Tidligste år | 1883 |
Seneste år | 1893 |